STOP JESENNÝM DEPRESIÁM! Smutnú dušu upokoja alternatívne liečebné metódy

 

 

Skracujúce sa dni, menej svetla, sychravé počasie - to všetko sa podpisuje pod takzvanú jesennú depresiu. Útočí každý rok a do jej „pazúrov“ sa môže dostať takmer každý. Ohrozenejšie sú ženy, najhorším mesiacom býva október a november, keď si organizmus musí okrem zlého a nevľúdneho počasia zvyknúť ešte aj na zmenu letného času na zimný. S depresívnymi stavmi nemusíte ihneď utekať za psychológom. Najskôr skúste alternatívne prístupy – liečbu zdravým jedlom, minerálnymi kameňmi, farbami, vykurovadlami alebo vôňami. Pokiaľ tieto techniky nezaberú, ambulancii špecialistu sa zrejme nevyhnete.

 

Príznaky jesennej depresie:

-        melancholická nálada

-        poruchy spánku

-        zmena nálad

-        únava a vyčerpanosť

-        problémy s koncentráciou

-        nechuť na sex

-        nechutenstvo alebo, naopak, prejedanie sa

-        izolácia

 

Za základnú príčinu jesenných depresií sa považuje nedostatok svetla, ktorý mení hladinu hormónov melatonín, serotonín a dopamín. Je to podobný jav ako u živočíchov ukladajúcich sa na zimný spánok. Aj ľudský organizmus potrebuje na jeseň a počas zimy znížiť výkon a plytvanie energiou. Moderná doba - orientovaná na výkon a aktivitu - však vedie mnohých ľudí k dlhodobému preťažovaniu, ignorovaniu signálov tela a zanedbávaniu kvalitného odpočinku po fyzickej aj psychickej stránke.

 

Čo sú to za hormóny?

Melatonín je hormón produkovaný epifýzou, ľudovo nazývanou „tretím okom“. Usmerňuje denný a nočný rytmus nášho organizmu. Pre mnohých je prameňom mladosti, zdravia, vitality. Na energetickej báze umožňuje prítok dobrých a priaznivých energií z „kozmu“, ktoré človek načerpáva cez vrchnú, teda korunnú čakru. Zmenená hladina melatonínu v jesennom období je zodpovedná za nedostatok záujmu, naliehavú potrebu spánku a životnú apatiu.

Serotonínu máme v tele počas sychravých jesenných dní málo. Ide o takzvaný hormón šťastia. O zdravú produkciu hormónu sa postarajú napríklad banány. Obsahujú jedinečnú kombináciu vitamínu B6 a tryptofánu - aromatickej aminokyseliny. Denne stačí zjesť jedného žltého "krásavca" a o úsmev na vašej tvári bude dobre postarané. Jedzte tiež vlašské orechy alebo si doprajte kvalitnú čokoládu s vysokým obsahom kakaa.

Dopamín je hormón, ktorý sa znižuje s klesajúcou intenzitou slnečného. U človeka sa objavuje apatia, rezignácia a pocity márnosti. Ak chcete upraviť hladinu dopamínu, jedzte potraviny bohaté na tyrozín. Nájdete ho v sójovom mäse, sardinkách, fazuli, treske, ovse, pšenici alebo ryži.

 

Boj s jesennou depresiou nezvládnete za jeden jediný deň. Vyžaduje si komplexnú zmenu životosprávy – a to nielen z hľadiska stravovania. Aj v tejto sfére však platí, že trpezlivosť ruže prináša. Ak trpíte depresiami, prvým „kľúčom“ k ich zmierneniu bude zmena jedálnička.

·       Na raňajky si dajte potraviny bohaté na sacharidy. Skutočné prebudenie a príliv energie zaistí miska obilninových vločiek – najlepšie s čerstvým ovocím, orechovými jadrami, lyžičkou medu a klíčkami. Pridať môžete aj nastrúhanú mrkvu.

·       Ranné alebo predpoludňajšie popíjanie čerstvej mrkvovej šťavy vám zabezpečí celodenný pocit sviežosti a budete sa cítiť nabití energiou.

·       Počas dňa konzumujte špenát, ktorý obsahuje veľa železa – látky bojujúcej proti únave. Blahodarné účinky má aj cesnak. Z čajov na vitalitu popíjajte lipu alebo bazu čiernu. Nervozitu a zmeny nálad dávajú do poriadku rumanček či medovka.

·       S jesenným stresom zatočia morské ryby, zeler, kapusta, petržlen, hrušky a broskyne. Zeler je zároveň účinným prostriedkom proti depresii. Obsahuje aminokyselinu tryptofán.

·       Z vitamínov uprednostnite počas sychravej jesene „céčko“ a vitamíny skupiny B, ktoré účinne regulujú emócie a pomáhajú proti vnútornému smútku. Najviac vitamínu C je v šípkach, ríbezliach, zelenej paprike alebo petržlenovej vňati. „Béčkové“ vitamíny nájdete v pivovarských kvasniciach, sardinkách alebo pečeni.

 

Zo stravy vynechajte sladkosti, pretože obsahujú jednoduché cukry, ktoré síce naštartujú energiu, ale tá vyprchá veľmi rýchlo. Výsledkom bude ešte väčšia únava. Zabudnite tiež na ťažké mäsité pokrmy, bielu múku a mlieko.

Okrem zmeny stravy siahnite aj po iných uzdravujúcich „technikách“:

-        Športujte aspoň dvakrát do týždňa.

-        Nezabúdajte na „saunovanie“, ktoré prospieva tak fyzickému, ako i energetickému telu.

-        Plánujte si aktivity, nebuďte nečinní. Pasivitu a lenivosť zažeňte do kúta.

-        Obklopujte sa farbami. Na čiernu a hnedú zabudnite. Ideálne farby na jeseň sú červená, žltá a oranžová. Červená dodáva vitalitu a radosť, žltá zvyšuje vnútornú silu a oranžová povzbudzuje pozitívne myslenie.

-        Uvažujte optimisticky. Vždy, keď sa dostaví negatívna myšlienka, „prebite“ ju radostnou afirmáciou – napr. ak pociťujete smútok, hovorte si nahlas alebo v tichosti túto „mantru“: „Som veselý a radostný človek. Cítim sa šťastne.“

-        Depresívne stavy si v žiadnom prípade neprehlbujte popíjaním alkoholu. Návykové látky by situáciu ešte zhoršili.

 

V boji proti jesennej depresii pomôže aj „mágia“. Siahnuť môžete po meditácii s minerálnymi kamienkami. Na „navodenie“ pocitov istoty a stability sa odporúča achát, rubín, granát alebo červený koral. Životnú vitalitu „dobíja“ karneol alebo adulár. So samotnou depresiou si poradí citrín, ametrín, ametyst alebo krištáľ. Vynikajúce účinky má tiež záhneda alebo chryzokol. Kamienky žmoľte v rukách a „nasávajte“ ich uzdravujúce a harmonizujúce vibrácie. Alebo ich ponorte do vane s vodou, v ktorej si následne doprajete „vitalizačný“ kúpeľ.

Depresívne stavy odháňa aj aromaterapia. Skúste cédrové drevo, vanilku, škoricu alebo pačuli. Kúpte si vonné tyčinky alebo takzvané „vykurovadlá“, ktoré položte na žeravý uhlík a „vstrebávajte“ dym, ktorý sa uvoľní z látok a vytvorí príjemnú a blahodarnú atmosféru.