Saunovanie v plnom prúde – posilnite imunitu, osviežte obličky

 

 

Nasledujúce mesiace preveria našu imunitu. Počas jesenných a zimných dní číhajú bacily a vírusy na každom kroku a závisí od obranyschopnosti organizmu, či sa do tela dostanú, alebo si nájdu inú obeť. Možností, ako posilňovať imunitu, je viac než dosť. Popri kvalitnej životospráve, spočívajúcej v zdravej a vitamínmi „nabitej“ strave, ako i dostatočnom pohybe, môžete siahnuť po saunovaní. Zdá sa, že „horúce kúry“ Slováci milujú. V porovnaní s rokom 1995 sa počet zákazníkov sáun zvýšil o približne 200 percent. Nejde len o príjemný relax, ale najmä o uzdravujúcu metódu.

Princíp saunovania je jednoduchý. Sadnete si do vyhriateho priestoru a potením či striedaním teplôt si upevňujete svoje zdravie. Lekári v tom majú jasno: ak človek venuje saunovaniu aspoň tridsať minút, jeho telo sa zbaví rovnakého množstva škodlivých látok, aké dokážu obličky spracovať počas dlhých 24 hodín. Vďaka zmene teploty prostredia dochádza k zabíjaniu vírusov a baktérií a nastáva rýchla regenerácia poškodených buniek.

Ak si myslíte, že existuje len suchá a vlhká sauna, mýlite sa. Vybrať si môžete z pestrej škály blahodarných „horúcich kúr“:

-        Suchá, tzv. švédska sauna – miestnosť je vyhriata na 100 až 110 stupňov, v priestore je minimálna vlhkosť. Vysoká teplota nemusí byť príjemná všetkým.

-        Vlhká, tzv. fínska sauna – patrí medzi najobľúbenejšie druhy. Je charakteristická teplotou 75 až 80 stupňov, vlhkosť dosahuje až 80 %. Špeciálne riešené vetranie a cirkulácia vzduchu zabezpečia rovnakú teplotu a vlhkosť v celej miestnosti od podlahy až po strop.

-        Parná sauna – obdoba fínskej sauny, pričom teplota dosahuje maximum 60 stupňov, vlhkosť je vysoká.

-        Lakónium – „chladná“ obmena fínskej sauny s nižšími teplotami a malou vlhkosťou vzduchu.

-        Kaldárium – pri teplote 45 stupňov sa do ovzdušia uvoľňujú blahodarné bylinné pary, ktoré pôsobia upokojujúco a regeneračne.

-        Tepidárium – v tomto type sauny vydržíte aj celé hodiny, pretože teplota dosahuje 30 až 40 stupňov. Oddychovať môžete na špeciálne tvarovaných ležadlách.

-        Hamam – pri teplote 45 stupňov sa počas polhodinky telo pomaly rozohrieva. Na vyhriatom mramorovom ležadle nasleduje kvalitná mydlová masáž a špeciálny píling. Medzitým je pokožka kropená studenou vodou.

 

Vplyv saunovania na ľudský organizmus:

*Účinky vo fáze ohrievania ľudského tela

- nárast telesnej teploty (pokožka + 10 stupňov, vnútro + 1 stupeň)
- zvýšenie látkovej výmeny v koži a vylučovania potu
- normalizácia krvného tlaku
- zlepšenie prekrvenia organizmu
- uvoľnenie svalov a nervového napätia

 

*Účinky vo fáze ochladzovania ľudského tela:

- normalizácia telesnej teploty

- povzbudenie funkcie obličiek

- upokojenie srdcového tepu

- psychické povzbudenie

- pocit osvieženia

 

* Spoločné účinky saunovania

- povzbudenie tvorby nových buniek

- posilnenie kardiovaskulárneho systému

- harmonizácia obličkového systému

- zlepšenie dýchania

- skvalitnenie pokožky

 

Saunu môžete pokojne navštevovať raz alebo dvakrát do týždňa. „Horúce kúry“ však nie sú pre každého. Hoci saunovanie prináša množstvo blahodarných účinkov, vyhýbať by sa mu mali ľudia, ktorí na sebe pozorujú známky nachladnutia, chrípky, pociťujú bolesti v krku či v kĺboch. Akútne infekčné ochorenia môže sauna ešte zhoršiť, hlavne ak ide o virózy a zápaly. Rázny zákaz vstupu platí pre srdciarov.

Saune by sa mali vyhýbať i tehotné a dojčiace ženy. Neodporúča sa ani ženám v období menštruácie a počas nasledujúcich troch dní po menštruačnom krvácaní.