Ako prebudiť hormóny radosti

 

Dlhé noci, tma, chlad, nevľúdne počasie a odmeraní ľudia - to všetko so sebou prináša zima. Niet divu, že práve v studených mesiacoch upadáme do najväčších depresií. Dôvod? V tele chýbajú hormóny šťastia.
Keď sa človeka zmocní smútok a melanchólia, zväčša siaha po antidepresívach. A to je chyba! Kuchyňa ukrýva množstvo potravín, korenín alebo byliniek, ktoré ťažké myšlienky zaženú do kúta. O dobrú náladu sa postarajú špeciálne látky a éterické oleje zabezpečujúce tvorbu serotonínu v mozgu. Ide o hormón šťastia, bez ktorého naše "šedé" bunky nemôžu medzi sebou komunikovať. Ak máme v tele dostatok prirodzených antidepresív, sme usmievaví, radostní a plní elánu. Naopak, ak nám serotonín chýba, podliahame negativizmu, skepse a duševnému nepokoju.

O produkciu hormónu šťastia sa postarajú napríklad banány. Obsahujú jedinečnú kombináciu vitamínu B6 a tryptofánu - aromatickej aminokyseliny. Denne stačí zjesť jedného žltého "krásavca" a o úsmev na vašej tvári bude dobre postarané. Banány zároveň odbúravajú stres, znižujú tlak a rozpúšťajú obličkové kamene. Radi po nich siahajú  športovci, pretože vďaka sacharidom dobíjajú energiou. Podlhovasté ovocie má upokojujúce účinky na tráviaci trakt.
Zázračným "plodom šťastia" je tiež avokádo. Produkciu serotonínu zabezpečia nenasýtené mastné kyseliny, ktorých je v tomto ovocí požehnane. Zdravé tuky prospejú i vášmu srdcu, pretože likvidujú cholesterol v krvi. Avokádo je bohaté na antioxidanty, čím sa stáva mocným bojovníkom proti onkologickým ochoreniam. V prípade, že váš "jazýček" exotické ovocie príliš nemusí, adekvátnou náhradou avokáda sú domáce vlašské orechy. Nájdeme v nich veľa zdravých mastných kyselín, ktoré sú balzamom na nepokojnú a napätú dušu.
Ak radi maškrtíte, aj medzi sladkosťami môžete objaviť chutnú potravinu šťastia - čokoládu. Ale pozor! S depresiou zatočí len taká pochúťka, ktorá obsahuje viac ako 80 % kakaa. V opačnom prípade si viac uškodíte než pomôžete - "nekakaovou" čokoládou dostanete do tela zbytočné monosacharidy a nezdravé tuky.

Šťastie v človeku dokážu "vyburcovať" kuchynské bylinky. Ak trpíte depresiami, do jedál pridávajte viac ďumbieru, koriandru alebo tymianu. Obsahujú unikátne éterické oleje, ktoré v mozgu podporujú tvorbu serotonínu. So smútkom si výborne poradia čili papričky.
Pocit šťastia navodíte aj ovoniavaním pravej vanilky alebo škorice. Vonné oleje s takýmito látkami kúpite v dobrom ezoterickom obchode. Stačí pár kvapiek prírodnej esencie do aromalampy a depresívne stavy sa vám zďaleka vyhnú.

Naše staré či prastaré mamy vedeli, kam zájsť v prípade, že ich dušu zaplaví smútok a súženie - po liečivé bylinky do prírody. Už stáročia sa pri depresiách odporúča čaj z ľubovníka alebo medovky.
Ľubovník bodkovaný obsahuje okrem silíc a trieslovín, ktoré majú protizápalové účinky, špeciálnu látku xantón. Tá dáva "stopku" vyčerpanosti, nespavosti, podráždenosti, ale aj silnej depresii.
Medovka lekárska upokojuje nervovú sústavu a odbúrava stres.